Ui-model van Hofstede

Een ui heeft meerdere lagen: dat is de basis van het ui-model van Hofstede. Jouw bedrijfscultuur heeft namelijk ook meerdere lagen. Beginnen je ogen al te tranen? No worries, in dit artikel legt YoungCapital je helemaal uit wat het ui-model je over jouw bedrijfscultuur kan leren. We gaan alle lagen van de ui langs en vertellen je daarna hoe je het ui-model van Hofstede zelf gebruikt.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Ui-model uitleg

Het ui-model van Hofstede is een van de vele bedrijfscultuur modellen. Zo’n model gebruik je om de cultuur van jouw bedrijf te identificeren en te omschrijven. Het idee van het ui-model is dat de cultuur van iedere organisatie uit meerdere lagen bestaat. De buitenste lagen zijn de zichtbare vormen van de bedrijfscultuur, de binnenste lagen liggen dieper geworteld en zijn minder direct zichtbaar. Dat betekent meestal ook dat ze lastiger te veranderen zijn. Het ui-model is daarom een handig hulpmiddel voor het veranderen van je bedrijfscultuur.

De vier lagen van het ui-model van Hofstede

Het ui-model van Hofstede onderscheidt vier lagen: symbolen, helden, rituelen en waarden (van buiten naar binnen). Door al deze lagen in beeld te brengen krijg je een compleet beeld van jouw organisatiecultuur. Het ui-model geeft daarmee aan dat je door de oppervlakkige lagen heen moet kijken om echt de kern van een bedrijfscultuur te kunnen begrijpen.

Symbolen

Dit zijn de meest zichtbare cultuurelementen in de organisatie. Denk aan bedrijfskleding, de inrichting van het kantoor en de manier van communiceren op de werkvloer. Deze elementen zijn herkenbaar en het makkelijkst te veranderen als jij of je medewerkers hier behoefte aan hebben.

Helden

Klinkt misschien een beetje sprookjesachtig, maar hiermee bedoelt Hofstede belangrijke personen binnen de organisatie. Denk aan de oprichter(s) en de huidige CEO. Zij hebben een grote invloed op de missie en visie van het bedrijf, maar ook op elementen als de managementstijl. Bovendien zijn ze ook een soort rolmodellen voor de medewerkers.

Rituelen

Dit zijn gewoontes die niet direct bijdragen aan het succes van het bedrijf, maar wel belangrijk zijn voor de bedrijfscultuur. Denk aan wekelijkse vrijmibo’s, jaarlijkse bedrijfsuitjes en het meenemen van taart op je verjaardag.

Waarden

Dit zijn kernwaarden, normen en grondbeginselen. Denk aan ongeschreven gedragscodes, zoals niet achter elkaars rug om praten en nog even wat langer doorwerken als het werk om vijf uur nog niet af is.

Hoe gebruik je het ui-model?

Wil je het ui-model van Hofstede gebruiken om jouw bedrijfscultuur te identificeren en misschien zelfs te veranderen? Dat doe je binnen een paar stappen:

  1. Bedrijfscultuur analyseren. Dat doe je natuurlijk aan de hand van het ui-model van Hofstede. Onderzoek dus welke symbolen je herkent, welke helden er zijn, wat belangrijke rituelen zijn en welke kernwaarden het bedrijf heeft.
  2. Impact op werknemers evalueren. Gebruik een medewerkerstevredenheidsonderzoek of face-to-facegesprekken met medewerkers om erachter te komen welke invloed de bedrijfscultuur op hen heeft. Stel vragen die direct te maken hebben met de symbolen, helden, rituelen en kernwaarden.
  3. Bepaal verbeterpunten. Verzamel de resultaten van je onderzoek en bekijk welke onderdelen van de huidige bedrijfscultuur je wilt verbeteren. Houd er rekening mee dat symbolen het makkelijkst te veranderen zijn, waarden het moeilijkst.
  4. Bedrijfscultuur veranderen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom schreven we een apart artikel over het veranderen van een bedrijfscultuur.

Young Magazine

Key takeaways

  • Het ui-model van Hofstede draait om het idee dat een bedrijfscultuur meerdere lagen heeft: symbolen, helden, rituelen en waarden.
  • Om een bedrijfscultuur echt te begrijpen moet je alle lagen analyseren.
  • Je kunt het ui-model gebruiken om je bedrijfscultuur te veranderen. Maar let op: hoe dieper de laag bij de kern ligt, hoe moeilijker ie te veranderen is.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent het ui-model?

  • Het ui-model van Hofstede is een manier om je bedrijfscultuur te analyseren, mogelijk met als doel verandering aan te brengen.

  • Hoe gebruik je het ui-model?

  • Je gebruikt het ui-model van Hofstede om alle lagen van een bedrijfscultuur te analyseren: de symbolen, helden, rituelen en waarden. Daarna kun je de impact op je medewerkers onderzoeken en eventueel een plan maken voor het veranderen van je bedrijfscultuur.